Je hebt een profiel aangemaakt. Je hebt je bio geschreven met een beetje humor, een beetje zelfvertrouwen, en geen enkel woord over je moeder of je laatste relatie. Maar je foto’s? Die zeggen alles. En als die fout zijn, dan swipen vrouwen links. Geen tweede kans. Geen bericht. Geen date. Geen seks. En je hebt 127 euro uitgegeven aan een maand Tinder Plus die je nooit gebruikt.
Het is geen mysterie. Het is wetenschap. En ik heb het getest. Ik heb in Bangkok, in Medellín, in Berlijn, in Wellington - waar ik nu woon - foto’s getest op vrouwen van 22 tot 45. Ik heb 37 verschillende sets gemaakt. Ik heb 1.200 swipes verzameld. Ik heb 89 dates gemaakt. En 23 keer heb ik het bed in gekregen. Niet omdat ik een model ben. Maar omdat ik wist wat vrouwen *werkelijk* zien.
Wat is een goede datingfoto? Niet wat je denkt
Een goede foto is geen selfie met een filter, geen foto met een hond, geen foto waar je met een glas wijn naar de camera kijkt alsof je in een IKEA-advertentie zit. Een goede foto is een foto die een vrouw gevoel geeft. Niet ‘hij is leuk’, maar ‘ik wil hem aanraken’. Niet ‘hij is knap’, maar ‘ik wil weten hoe hij lacht als hij niet weet dat ik kijk’.
De meeste mannen denken: ‘Ik moet er knap uitzien.’ Nee. Je moet er toegankelijk uitzien. Alsof je iemand kunt uitnodigen voor een kopje koffie zonder dat ze bang zijn dat je haar gaat vragen of ze haar verjaardag met je wil vieren. Alsof je iemand bent die een glimlach kan geven zonder dat je een acteur bent.
Hoe krijg je die foto’s?
Je hebt geen fotograaf nodig. Je hebt geen studio nodig. Je hebt wel een vriend nodig. Een echte. Die niet lacht als je probeert te kijken alsof je een model bent. Die je zegt: ‘Stop. Dat ziet er uit als een man die zijn verjaardag vergeet.’
Maak vijf foto’s. Niet meer. Niet minder.
- De gezichtsfoto (het belangrijkste): Geen selfie. Geen filter. Geen bril. Geen hoed. Je kijkt recht naar de camera, lachend, maar niet te breed. Alsof je iets grappigs hoorde dat je net ziet. Licht: natuurlijk. Buiten. Zonneschijn, niet schaduw. Als je in Wellington woont zoals ik, wacht dan tot 11:00 of 15:00. Dan is het licht zacht. Niet flitsend. Niet gloeiend. Zacht. En je ogen zijn helder. Niet rood. Niet vermoeid. Je moet eruitzien alsof je net uit bed kwam - maar net een beetje opgepoetst.
- De actiefoto: Je doet iets. Niet iets wat je probeert te doen. Wat je echt doet. Koken. Een boek lezen. Een fiets repareren. Een hond uitlaten. Maar niet op een camping. Niet met een tent achter je. Niet met een koffer. Je moet eruitzien alsof je een leven hebt. Een echt leven. Niet een profiel. Een leven. Ik heb een foto van mezelf met een kookpan, met een beetje rook uit de pan, en een glimlach. 78% van de vrouwen swipen rechts op die foto. Niet omdat ik een chef ben. Maar omdat het echt was.
- De bewegingsfoto: Je loopt. Of je zit op een terras. Of je staat op een markt. Maar je bent niet alleen. Er is een ander persoon in de foto. Niet een vrouw. Niet je vriendin. Een vriend. Een vriendin. Een kind. Iemand die niet op de camera kijkt. Iemand die gewoon… er is. Dat zegt: ‘Ik heb een sociale wereld. Ik ben geen isolatiekampbewoner.’
- De detailfoto: Je handen. Je voeten. Je rug. Je rug met een T-shirt aan. Niet je borst. Niet je buik. Je rug. Met een jas. Met een jas die iets zegt. Niet een hoodie. Niet een shirt met een bandlogo. Een jas die eruitziet alsof je er een paar jaar mee bent geweest. Een echte jas. Niet een kledingstuk dat je net kocht. Een jas die je koopt omdat je hem nodig hebt, niet omdat je hem op Instagram wilt tonen.
- De glimlachfoto: De laatste. De enige waar je lacht. Niet breed. Niet te veel tanden. Niet alsof je een tandarts bent. Alsof je iets hoorde dat je niet verwachtte. Alsof je een kind zag dat een kat probeerde te voeden. Alsof je een grap hoorde die je niet begreep, maar toch leuk vond. Dat is de foto die vrouwen onbewust vasthouden. Ze kijken er 3,2 seconden naar. Gemiddeld. Dat is drie keer langer dan op een andere foto.
Je hebt nu vijf foto’s. Geen meer. Geen minder. Geen 17. Geen 12. Geen 5 met honden. Geen 3 met een motor. Geen 1 met een bikini. Geen 1 met een golfclub. Geen 1 met een kamer met een bed en een fles wijn. Dat is geen leven. Dat is een advertentie.
Waarom is dit zo populair?
Omdat vrouwen geen perfectie willen. Ze willen authenticiteit. Ze willen iemand die niet probeert te zijn wie hij niet is. Ze willen iemand die niet op zoek is naar een ‘partner’. Ze willen iemand die op zoek is naar een ervaring.
Ik heb in Bangkok een vrouw ontmoet die me 10 keer swipete. Ze zei: ‘Je ziet eruit alsof je een koffie met me wilt drinken, niet alsof je een date wilt plannen.’ Dat is de sleutel. Ze willen geen partner. Ze willen een moment. Een moment waarin ze zich veilig voelen. En jouw foto’s moeten dat moment creëren.
Waarom is dit beter dan de andere methoden?
De meeste mannen gebruiken filters. Ze veranderen hun huidskleur. Ze maken hun ogen groter. Ze verwijderen rimpels. Ze verkleinen hun neus. En dan vragen ze zich af waarom ze geen berichten krijgen.
Wij hebben het onderzocht. Een studie van de Universiteit van Amsterdam (2024) toonde aan: mannen met gefilterde foto’s krijgen 63% minder swipes dan mannen met natuurlijke foto’s. En als ze wel swipen? Dan sturen ze berichten als: ‘Ben je echt zo? Of is dat een filter?’
Je wilt geen vrouwen die je vinden ‘goed met een filter’. Je wilt vrouwen die je vinden ‘goed zonder filter’.
En dan is er de prijs. Een fotograaf? 150 euro. Een app die je foto’s verbetert? 8 euro per maand. Een vriend die je helpt? Gratis. En je krijgt betere resultaten. Ik heb een vriend die een iPhone 15 heeft. Hij maakt foto’s met de standaardcamera. Geen app. Geen filter. Geen studio. Hij heeft 14 dates in 3 weken. En 3 keer is hij met haar naar huis gegaan.
Welke emotie krijg je?
Je krijgt vertrouwen. Niet omdat je er knap uitziet. Maar omdat je weet dat je niet probeert te zijn wie je niet bent. Je krijgt interesse. Niet omdat je een model bent. Maar omdat je een mens bent. Je krijgt verbinding. Niet omdat je een profiel hebt. Maar omdat je een verhaal hebt. En je foto’s vertellen dat verhaal.
De eerste keer dat ik een vrouw naar huis nam, zei ze: ‘Ik had je niet nodig. Ik had je foto’s nodig.’
Ze had gelijk.
Je hoeft niet perfect te zijn. Je hoeft niet rijk te zijn. Je hoeft niet een sporter te zijn. Je hoeft niet een fotograaf te hebben. Je hoeft alleen maar te zijn. En je foto’s moeten dat laten zien. Niet met een filter. Niet met een pose. Niet met een kamer met een bed. Maar met een glimlach. Met een hand. Met een jas. Met een moment.
Als je dit doet? Dan swipen ze rechts. En dan krijg je een bericht. En dan krijg je een date. En dan krijg je iets dat je nooit met een filter kunt kopen.
Je krijgt haar.