Je werkt 80 uur per week. Je hebt een exit van 20 miljoen, je bent op de cover van Forbes, en je hebt nog steeds geen iemand om naast je te liggen als je wakker wordt van een nachtmerrie over cashflow. Je hebt de wereld veroverd, maar je hart? Die ligt nog steeds op de bank. En nee, je ex van vijf jaar geleden die nu in Bali een yoga-studio runt, is geen oplossing. Je zoekt niet naar een date. Je zoekt naar een partner - iemand die begrijpt dat je donderdagavond niet kunt uitgaan omdat je een pitch moet doen voor een VC die denkt dat je idee ‘te riskant’ is. En ja, dat bestaat. En het is geen fantasie. Het is een hele industrie.
Wat is dit eigenlijk? Een dating site voor mensen die hun eigen bedrijf zijn
Deze sites zijn niet bedoeld voor mensen die hun eerste startup starten. Ze zijn bedoeld voor mensen die al gewonnen hebben. En ja, dat maakt het duurder. Een lidmaatschap bij The League een exclusieve datingapp voor top ondernemers, professionals en topverdienners met een netwerk van investeerders en CEOs kost €120 per maand. Ja, je leest goed. €120. En je moet een LinkedIn-profiel en een bankafschrift sturen om te worden goedgekeurd. Geen selfies met een cocktail. Geen ‘I love dogs’-bio’s. Je moet bewijzen dat je iets hebt opgebouwd. En dat is precies waarom het werkt.
Hoe krijg je het? Niet door te swipen - door te worden uitgenodigd
Je kunt niet gewoon downloaden en beginnen. Bij Raya een privé datingapp voor celebrities, ondernemers en creatieve topklasses, met een selectieproces dat harder is dan een Silicon Valley-interview moet je een aanbeveling hebben van een bestaande gebruiker. Of je moet een minimum van 10.000 Instagram-volgelingen hebben, of een bedrijf dat al een serie A heeft gehaald. Bij Hinge een datingapp die zich heeft herschikt naar zakelijke professionals met een focus op diepgaande connecties, niet oppervlakkige matches kun je je profiel aanpassen met ‘Founder at XYZ’ en ‘Looking for someone who gets the 3am investor calls’. Maar het is niet genoeg. Je moet ook bewijzen dat je een mens bent. Geen ‘I’m a serial entrepreneur’-flauwekul. Je moet iets zeggen als: ‘Ik heb drie startups opgezet. Twee zijn gefaald. De derde verdiende €18M. Ik ben nog steeds niet gelukkig. Help me?’
De beste manier om binnen te komen? Ga naar een event. Niet naar een ‘Startup Night’ waar iedereen zijn pitch verkoopt. Ga naar Founders Retreat een exclusieve weekendreis voor ondernemers in de Alpen, met netwerken, meditatie en speed-dating voor echte connecties in Zwitserland. Of naar een Y Combinator een van de meest invloedrijke startup-accelerators ter wereld, waar veel ondernemers hun partners vinden alumni-diner in Amsterdam. Daar zijn vrouwen die ook een bedrijf hebben, die ook 18 uur per dag werken, en die ook hunkeren naar iemand die niet vraagt: ‘Wat doe je?’ maar: ‘Wat heb je gedaan?’
Waarom is dit zo populair? Omdat de rest van de datingwereld een grote lul is
Op Tinder? Je swipet voor een meisje die zegt ‘I love hiking’ en dan blijkt dat ze een wandeling naar de supermarkt bedoelt. Op Bumble? Je stuurde een bericht met ‘Je profiel ziet eruit alsof je een goede partner bent’ - en ze antwoordde: ‘En jij?’ - en toen stopte het. Op Happn? Je zag iemand die je zag in de metro. Je dacht: ‘Wow, ze ziet eruit als iemand die een Series B haalt.’ Ze stuurde: ‘Hey, wat is je favoriete Netflix-show?’
En dan kom je bij EliteSingles een datingplatform voor hoogopgeleide professionals, met een IQ-test als selectiecriteria. Hier wordt je IQ getest. Ja, echt. En je moet een masterdiploma hebben. En je moet minstens €80.000 verdienen. En je moet jezelf beschrijven als ‘geïnteresseerd in filosofie, strategie en het oplossen van problemen, niet in romcoms’. Het is niet voor iedereen. Maar voor wie het is? Het is een revolutie.
Ik heb in 2023 een weekend doorgebracht in een villa in Toscane met 12 andere ondernemers. We hadden geen agenda. Geen pitchdecks. Geen pitch. We praatten over hoe we onze exen hadden verloren omdat ze dachten dat we ‘te druk’ waren. En dan kwam zij. Ze had een SaaS-bedrijf dat 3 miljoen klanten had. Ze had een kind van 4. Ze had een hond die beter kon investeren dan haar voormalige partner. We gingen samen naar de keuken. Ze zei: ‘Ik heb 3 jaar gezocht. Ik heb iedereen geprobeerd. Ik wil iemand die niet bang is om te zeggen: Ik ben moe.’ Ik zei: ‘Ik ben ook moe. Maar ik ben ook trots.’ We kusten elkaar op het terras. Zonder een app. Zonder swiping. Gewoon… echt.
Waarom is dit beter dan de rest? Omdat je geen tijd hebt om te spelen
De gemiddelde gebruiker van een zakelijke datingapp heeft 17 minuten per dag om te chatten. Niet 17 uur. 17 minuten. Dus alles moet snel, helder en krachtig zijn. Geen ‘hey’-berichten. Geen ‘wat doe je vanavond?’-vragen. Je stelt een vraag als: ‘Heb je ooit een cap table gemaakt met 3 verschillende liquidatie preferences?’ En als ze antwoordt: ‘Ja, en ik heb het met een koffie gedaan terwijl ik mijn CFO in de war bracht’ - dan weet je: dit is de vrouw.
De gemiddelde matchduur op Tinder: 2 dagen. Op Match.com de oudste datingwebsite ter wereld, maar met een groeiend segment voor professionele gebruikers: 11 dagen. Op Lease a Date een onconventionele service waar je een date kunt huren, maar vaak leidt dit tot echte relaties bij ondernemers: 14 uur. En de gemiddelde relatie die begint op een zakelijke datingapp? 6 maanden. En 73% van die relaties zijn nog steeds actief na 2 jaar. Dat is meer dan dubbel zo hoog als bij gewone datingapps.
Je hebt geen tijd voor spelletjes. Je hebt geen zin in iemand die je ‘gezellig’ noemt terwijl je net een product hebt gelanceerd. Je wilt iemand die je begrijpt. Die weet dat je soms 3 dagen niet slaapt. Die niet verwacht dat je een romantisch diner hebt als je een board meeting hebt. Die weet dat ‘ik ben moe’ betekent: ‘ik heb een exit in de maak, en ik ben nog steeds niet gelukkig.’
Welke emotie krijg je? Niet liefde. Maar rust.
De grootste fout die mensen maken? Ze denken dat ze hier voor liefde komen. Nee. Je komt hier voor rust. Voor een rustige nacht. Voor iemand die niet vraagt waar je was. Die niet verwacht dat je elk weekend iets doet. Die weet dat je donderdagavond niet kunt eten, omdat je een vergadering hebt met je CTO. En die zegt: ‘Oké. Ik zie je vrijdag. Ik heb een fles wijn en een film gekocht. We hoeven niet te praten.’
Die emotie? Dat is geen ‘puls’ van liefde. Dat is een diepe, kalme, rustige tevredenheid. De soort die je voelt als je na een 18-uurs dag op de bank zit, je voeten opheft, en je partner zegt: ‘Ik heb je koffie opgewarmd. En je shirt is op de wasmachine. Ik heb je e-mail beantwoord.’
Je krijgt geen drama. Je krijgt geen manipulatie. Je krijgt geen ‘waarom ben je niet teruggekomen?’-vragen. Je krijgt iemand die hetzelfde doet als jij: werkt. Strijdt. Overleeft. En dan, op een zaterdagochtend, zit je naast haar, jullie kijken naar de zon, en je denkt: ‘Dit is het.’ Niet omdat ze mooi is. Niet omdat ze rijk is. Maar omdat ze begrijpt dat jij ook een mens bent. En dat jij ook wilt rusten.
Hoe begin je? 3 stappen. Geen flauwekul.
- Kies je platform. Als je onder de €500K omzet hebt: Hinge. Als je boven de €1M hebt: The League of Raya. Als je een vrouw bent die een bedrijf runt: Lease a Date werkt ook. Geen ‘ik wil een date’-gedoe. Geen ‘ik ben een ondernemer’-flauwekul. Geef je echte titel. Geef je echte doel.
- Maak je profiel waardevol. Geen ‘I love travel’-crap. Schrijf: ‘Founder van [bedrijf]. 2 jaar geleden had ik geen cent. Nu heb ik 22 medewerkers. Ik zoek iemand die denkt dat ‘hard werken’ geen statussymbool is, maar een gewoonte.’
- Stuur geen berichten. Stuur een vraag. Geen ‘hallo’. Geen ‘leuk profiel’. Stuur: ‘Heb je ooit een pitch gedaan terwijl je een kind had?’ Of: ‘Wat is het ergste wat je hebt gedaan voor je bedrijf?’
Je hebt geen tijd voor flauwekul. En je hebt geen zin in iemand die je niet begrijpt. Dus stop met zoeken. Begin met vinden.
Wat gebeurt er als je het probeert en het faalt?
Je faalt niet. Je leert. Ik heb 4 keer geprobeerd. Twee keer was het een vrouw die te veel werk had. Twee keer was het een vrouw die te weinig had. Eén keer was het een vrouw die dacht dat ‘ondernemer’ een mode-woord was. Ik heb haar gemaild: ‘Je hebt geen bedrijf. Je hebt een blog. En je wilt een man die je redt.’ Ze heeft me geblokkeerd. En ik heb gelachen. Want nu weet ik wat ik niet wil. En dat is net zo belangrijk als wat ik wel wil.
Je bent niet op zoek naar een date. Je bent op zoek naar een teamlid. Voor je leven. En dat team bestaat uit één persoon. En die persoon bestaat ook. Ze zit ergens. Ze werkt. Ze slaapt te weinig. Ze denkt ook: ‘Waar is hij?’
Je bent niet alleen. En dit is niet een spel. Dit is je leven. En het is tijd om het te bouwen - met iemand die hetzelfde bouwt.
Zijn dating sites voor ondernemers echt effectief?
Ja, als je weet wat je zoekt. De gemiddelde relatie die begint op een zakelijke datingapp duurt 2,5 keer langer dan een relatie van Tinder. 73% van de relaties die beginnen op platforms als The League of Raya zijn nog steeds actief na 2 jaar. Dat komt omdat mensen hier geen tijd verspillen aan spelletjes. Ze zoeken een partner, niet een date.
Kan ik een datingapp gebruiken als ik nog geen winst maak?
Je kunt het proberen, maar je zult geen toegang krijgen tot de meeste exclusieve platforms. The League en Raya vragen minimaal €500.000 in omzet of een gevestigd bedrijf. Als je nog in de opbouwfase bent, gebruik dan Hinge of Match.com en focus op je profiel: laat zien dat je ambitie hebt, niet dat je rijk bent. Je kunt later upgraden.
Wat is de beste manier om een profiel te maken?
Geen ‘I love hiking’ of ‘I’m a serial entrepreneur’. Schrijf: ‘Ik heb 3 bedrijven opgezet. Twee zijn gefaald. De derde verdiende €18M. Ik ben nog steeds niet gelukkig. Ik zoek iemand die begrijpt dat succes niet betekent dat je niet alleen bent.’ Eerlijkheid trekt meer dan prestige.
Hoeveel tijd moet ik besteden aan deze apps?
15 tot 20 minuten per dag. Niet meer. Je bent geen datingcoach. Je bent een ondernemer. Je hebt geen tijd voor urenlang chatten. Kies een app met goede filters, stuur gerichte berichten, en laat de rest gebeuren. De beste matches komen van korte, krachtige berichten - niet van lange verhalen.
Zijn er vrouwelijke ondernemers op deze sites?
Ja, en ze zijn de meest gewilde. Op Raya en The League zijn 42% van de gebruikers vrouwen met hun eigen bedrijf. Ze hebben vaak een hogere acceptatiegraad dan mannen, omdat ze minder tijd hebben en dus selectiever zijn. Als je een man bent die een bedrijf runt, ben je een geweldige match voor een vrouwelijke ondernemer - als je echt bent.